Groente en fruit

Waarom is fruit en groente zo goed?

Waarom is fruit en groente zo goed?

In fruit zitten belangrijke stoffen zoals:

  • Vitamine C: voor een goede weerstand
  • Vitamine E: bescherming van de cellen
  • Vitamine K (groente): voor stevige botten en bloedstolling
  • Foliumzuur: aanmaak rode bloedcellen
  • Calcium (groente): voor een gezond skelet en gebit, voor een goede spierfunctie 
  • IJzer: voor zuurstoftransport in het bloed 
  • Selenium: voor een goede werking van de schildklier
  • Vezels:: voor de darmen, een goede bloeddruk en een gezond cholesterolgehalte

Een ruime consumptie van groente en fruit verkleint het risico op kanker van mond- en keelholte, slokdarm, maag en longen. Vermoed wordt dat vitamine C en E, het mineraal selenium en bioactieve stoffen daarbij een rol spelen. Stoffen uit fruit en groente beschermen de lichaamscellen waardoor je er zelf ook langer fris en fruitig blijft uitzien.

Antioxidanten 

Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen, de zogenaamde vrije radicalen.

Bioactieve stoffen

Tot de bioactieve stoffen behoren duizenden verschillende stoffen die van nature in planten voorkomen. Er komen steeds meer aanwijzingen dat ze mogelijk een rol spelen bij de bescherming tegen bepaalde vormen van kanker. Waarschijnlijk wordt het gunstige effect van groente en fruit veroorzaakt door een wisselwerking tussen alle verschillende stoffen die erin zitten. Een vitaminepil heeft niet hetzelfde effect. Daarom is het advies gevarieerd groente en fruit te eten. 

Nitriet 

Nitraat uit groenten wordt gedeeltelijk omgezet in nitriet. Er zijn aanwijzingen voor een relatie tussen nitriet en maag- of darmkanker. Hierom is het advies niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groente  ( andijvie, rode bieten, snijbiet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel) te eten. Ook kan nitraatrijke groente beter niet gecombineerd worden met vis omdat hierdoor schadelijke stoffen worden aangemaakt, neem in plaats hiervan bijvoorbeeld vis met worteltjes

Tips om meer groente te eten

Neem een groentesoep als voorafje

  • Serveer een salade bij het diner
  • Neem tomaat, komkommer, rauwe paprika, alfalfa op brood bij het beleg
  • Komkommer is een lekker fris tussendoortje
  • Uit eten: bestel eens extra groente in plaats patat of gebakken aardappelen
  • Iedere dag 1 tomaat is de helft van de dagbehoefte voor groente
  • Maak eens een smoothie van vers fruit
  • 1 glas (vers) vruchtensap kan 1 stuk fruit vervangen
  • Varieer met fruit, neem bijvoorbeeld eens een ananas, mango of lychees
  • Neem vers fruit door de vla of yoghurt 

Weetjes

Kunnen vitamines je oppeppen wanneer je je slap en lusteloos voelt?

Klachten als slapheid en lusteloosheid kunnen allerlei oorzaken hebben, waaronder een vitaminetekort door een slechte voeding of door omstandigheden waarin je meer vitamines verbruikt zoals bij drukte en stress. Als je zelf al vermoedt dat het aan je eetgewoonten ligt, zou je in ieder geval moeten proberen om daar iets aan te doen. Een vitaminesupplement kan helpen om klachten te verminderen als deze klachten worden veroorzaakt door een vitaminetekort. 

Kan vitamine C een verkoudheid voorkomen?

Verkoudheid treedt niet minder vaak op bij het innemen van een hoge dosis vitamine C, maar de ernst en duur van de verkoudheid lijken wel door vitamine C gunstig te worden beïnvloed.

Reactie plaatsen