Page content

article content

Afvallen tijdens de feestdagen

Vraag jij je nu al af hoe je kunt genieten en toch kunt afvallen tijdens de Feestdagen? Dan zal ik in dit blog mijn geheim met je delen zodat jij ook tijdens de Feestdagen verantwoord en gezond bezig kunt zijn. Zo voorkom je dat je de andere dag een ‘vreet kater’ hebt en zo kun je ook gewoon lekker genieten.

Mijn eetpatroon is voor het grootste gedeelte verantwoord en gezond. Tijdens de Feestdagen en andere gezellige gelegenheden is dat lastig.  Hier zijn mijn manieren hoe ik om ga met de overdaad van eten en drinken. Een overdaad aan eten en drinken is onvermijdelijk maar zeker het leukste gedeelte van de komende Feestdagen.

Afvallen tijdens de Feestdagen begint met een goed ontbijt

Sommige zeggen dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is maar daar zijn de meningen over verdeeld. Wat voor de één werkt kan voor de ander niet werken en het is ook maar net waar je voorkeur ligt. Voor mij werkt het goed want ik heb dan meteen een goede start en een juiste keuze gemaakt.

Het zet de toon voor de rest van mijn dag die dan vaak verantwoord verloopt. eE als ik het ontbijt oversla kan het zeker zo zijn dat ik op een later tijdstip voor de bijl gaat.

Dat kan ook voor jou zo zijn want op die momenten ben je daar eerder geneigd om de minder goede keuzes te maken. Op het moment dat je bij het ontbijt wat langzame koolhydraten eet zoals brood dan zal je bloedsuikerspiegel minder schommelen. Wanneer je niet ontbijt dan zal je lichaam minder insuline produceren. Het heeft dus gevolgen voor je bloedsuiker.

Even kort en simpel gezegd:  je bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid suiker of glucose die je in je bloed hebt. Alle cellen die je in je lichaam hebt gebruiken glucose als energiebron oftewel een belangrijk proces.

Drink genoeg water

Mocht je op een dag (en nacht) teveel zijn doorgegaan dan is het zeker verstandig om de dag erna minimaal 6 tot 8 glazen water drinken. Thee kun je uiteraard ook drinken. In ieder geval ,drink genoeg! Zelfs de geringste uitdroging kan er voor zorgen dat je hoofdpijn krijgt. Combineer dat met de bekende effecten van een kater en je weet dat een goede vochtinname belangrijk is.

Koffie kun je ook rekenen tot vochtinname maar cafeïne houdende dranken zou ik niet teveel als standaard vochtinname toepassen.  Wanneer het wat kouder wordt dan kom je vaak minder aan je water drinken. Wat je dan kunt doen is een glas water op je nachtkastje zetten zodat je direct als je wakker wordt een glas water drinkt.

Tip: voordat je aan het ontbijt begint drink je nog een glas.

Van water drinken ga je niet persé afvallen tijdens de feestdagen maar het is absoluut zeer belangrijk. Bijvoorbeeld voor het functioneren van jouw lichaam. Bovendien zorg het er soms voor dat je aan de andere kant wat minder alcohol drinkt.

Verstandig snacken

Als je hongerig op een feestje aankomt dan is de verleiding een stuk groter. De verleiding om de schaal hapjes en snacks aan te vallen die je voorbij ziet komen. Maar jij wilt afvallen tijdens de feestdagen dus kun je dat beter slim aanpakken.

Neem van tevoren iets te eten zoals een bakje yoghurt of fruit of kwark. Van eiwitrijke producten ben je meer verzadigd zodat je jezelf minder snel te buiten gaat aan de nootjes, hapjes en snacks.

Ik weet van mezelf dat dit voor mij goed werkt omdat ik dan ben voorbereid en zelfs de tweede en derde rond hapjes kan overslaan. Mocht je wat recepten willen van gezonde hapjes en snacks dan heb ik een interessant programma voor je. Ik heb namelijk een Feestdagen Survival Gids gemaakt. Ideaal voor als je wilt afvallen tijdens de feestdagen maar ook tijdens Oud en Nieuw.

Blijf weg van het buffet

Het buffet kan echt een gevaren zone zijn, dus ik zorg ervoor dat minstens de helft van mijn bord uit salade en groente bestaat. De rest met eiwitrijke voeding zoals vis of kip. Daarnaast neem ik rustig de tijd om uit te kiezen wat ik wil eten. Ook ga ik als mijn bord vol is weer terug naar de tafel voordat ik op blijf scheppen.

Geen katers meer

De verleiding kan groot zijn om maaltijden over te slaan zodat je jezelf te buiten kunt gaan aan alcohol. Alcohol levert niet allen loze calorieën op. Volwaardige en belangrijke eetmomenten skippen om alcohol te kunnen drinken is dus niet zo handig.

Voedzame en essentiële voedingsstoffen heeft je lichaam hard nodig en daar hoort alcohol zeker niet bij. Alcohol levert ook nog eens 7 calorieën op per gram dus ook niet handig wanneer je wilt afvallen tijdens de feestdagen.

Liever hou je het bij dranken met weinig tot geen calorieën en streef je ernaar om slechts één glas alcohol per uur te drinken. Doe dit afwisselen met water, spa of lage calorie sapjes. Ook handig als je liever geen leeg glas wilt vast houden.

Pak de draad weer op!

Na een avondje hangen sla je het liefst de andere dag geen maaltijden over. Zelfs niet als je meer hebt gegeten dan je nodig had. Want feit is, het gaat om de juiste balans als het gaat om een verantwoord en gezond eetpatroon wat belangrijk is. Ik adviseer je om het 80-20 principe aan te houden.

Hiermee ben je namelijk in staat om te kunnen blijven genieten en ook nog verantwoord met je voeding en met je gewicht om te gaan. Mocht je inspiratie en of meer motiverende video’s van mij willen bekijken dan kan dat op mijn Youtube kanaal.

Niet alleen tijdens de Feestdagen, recepties, uitjes, etentjes, verjaardagen en alle andere feestelijke aangelegenheden. Mocht je dit jaar nog willen afvallen tijdens de feestdagen. Wil je ontdekken wat je het beste kunt eten, hoeveel en hoe tijdens al je feestmomenten zoals Feestdagen, recepties, uitjes, etentjes en verjaardagen.

Maar ook alle andere feestelijke aangelegenheden kijk dan eens naar de Feestdagen Survival Gids. Voor zover dit bericht over afvallen tijdens de feestdagen, ik hoop dat je er iets aan hebt en laat gerust een reactie achter.

Comment Section

0 reacties op “Afvallen tijdens de feestdagen

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website