Page content

article content

Afvallen na de zomer vakantie

In dit blog afvallen na de zomer vakantie deel ik wat afslank tips die je misschien zullen verrassen, of die je geheugen weer even opfrissen. Als jij tijdens de zomer vakantie wat bent aangekomen, kan het grijpen naar een streng dieet zeer verleidelijk zijn. Maak je geen zorgen, ik neem je bij de hand door jou de volgende tips met je te delen.

Afvallen na de zomer vakantie met deze 7 tips

Dump de weegschaal

Iedere kilo die jij ziet op de weegschaal kan tegen je gaan werken. Je lichaamssamenstelling is namelijk meer dan alleen maar het getal wat je ziet. Het gaat om je vet massa en je vet vrije massa. Dat bij elkaar bepaald namelijk je totale gewicht.

Maar het zegt niets over een gezond gewicht of de mate van overgewicht wat je hebt. Hoeveel van jouw gewicht bestaat uit lichaamsvet en hoeveel bestaat uit spieren en botten. Dat is veel belangrijker.

Je kunt een laag gewicht of een lage BMI hebben. Aan de andere kant kun je wel een hoog vet percentage en een laag spier gehalte hebben. En dat is ook niet helemaal gezond. Afvallen na de zomer vakantie is prima, maar als dat gewicht uit je spiermassa vandaan komt, dat is een slechte situatie.

Dat het getal op de weegschaal ook niet alles zegt laat het volgende voorbeeld zien. Je lichaamsgewicht kan omhoog gaan omdat je vet vrije massa omhoog gaat door het sporten. Dit terwijl je vet massa ook omlaag  gaat, en dat is een goed teken.

Breng alles goed in kaart

Dus je gevoel kan zeggen dat het niet goed gaat en je kunt ontmoedigd raken. Maar je kunt tegelijkertijd vet verliezen, centimeters rondom je middel omvang zien verminderen en je spiermassa verbeteren. Jij wilt afvallen na de zomer vakantie, dus is inzicht en helderheid belangrijk.

Nu wil ik niet zeggen dat je helemaal niet meer moet wegen, als je weegt zorg dan is mijn tip:

Breng alles goed in kaart.

Kijk dus niet alleen maar naar je totale gewicht maar ook naar je vet vrije massa, vet massa en vocht gehalte. Andere manier om je verhoudingen en voortgang in de gaten te houden zijn bijvoorbeeld omvang meten met een meetlint.

Eet in alle rust

Dit is een inkoppertje en kende je waarschijnlijk al, maar doe het het ook?

Tijdens de vakantie is de kans groter dat je wat makkelijker bent met eten. Je zit misschien wat vaker op de bank met je bordje voor de t.v of zit gezellig met z’n allen aan de tuintafel te bunkeren. Op dat moment denk je totaal niet aan afvallen na de zomer vakantie toch?

Maar in alle rust eten zorgt ervoor dat je meer verzadigd bent. In plaats van te scrollen op je mobiel of t.v te kijken is het beter om alles uit te zetten.

Dit zijn de voordelen als je in alle rust eet:

  • Je neemt je voeding beter waar
  • Bent bewuster van wat je eet
  • Ontdekt de smaken meer
  • Ziet de structuur
  • Beleeft meer met je gedachten en met gevoel.

Deze voordelen zijn enorm omdat dit je helpt om stress te verminderen en om overeten te voorkomen.

Aankomen terwijl je slaapt

Wanneer je niet genoeg slaapt, kan het maar zo zijn dat dit de reden is dat je aangekomen bent. Als je slaaptekort hebt, en dus vermoeid bent, neemt de productie van onder andere ghreline, het hormoon waardoor je een hongergevoel krijgt, toe. Hierdoor heeft je lichaam meer eetlust en meer inname van calorieën nodig. Oftewel gebrek aan slaap verstoort je hormoonhuishouding.

Je ziet en ook al denk je dat slaap weinig met aankomen te maken heeft. Het heeft wel zeker invloed op je afvallen na de zomer vakantie doelstelling.

Bron: Voedingscentrum

afvallen na de zomer vakantie

Iedere dag een selfie

Tijdens de vakantie heb je heel wat selfies genomen toch?
Van jezelf, het plaatselijke terrasje, de kids, het all you can eat buffet en weet ik al niet meer.

Maar waarom na de vakantie niet wat vaker een selfie van jezelf maken? Regelmatig een kiekje van jezelf nemen kan ontzettend motiverend werken. Doordat je regelmatig een foto van jezelf ziet, zie je zelf hoe je lijf veranderd in positieve zin. En zo krijg je een boost omdat je dan weer de progressie ziet die je maakt.

Ondanks het feit dat de mensen om je heen het zien en zeggen, ben je er zelf minder bewust van. Maar door het maken van foto’s heb je ook zelf een perfect beeld van hoe je afvalt en slanker wordt. Doe na de vakantie aan het begin van je afslank periode de metingen en maak een foto in ondergoed of sportkleding (of laat een foto maken). Doe dit van voor en zijkant.

Stel jezelf een realistisch en haalbaar doel en doe om de twee weken opnieuw de metingen.

En nee je aangekomen ‘5 vakantie kilo’s’ binnen twee weken eraf knallen is niet SMART.

Blijf lachen

Een goed gevoel voor humor kan helpen om af te vallen na de zomervakantie. Zo blijkt dat je met 10-15 minuten lachen ongeveer 50 kilocalorieën verbrandt.  Door lachen gaat je bloed sneller stromen waar door je eigenlijk een cardio training hebt. Veel leuker dan een half uurtje loopband toch 😉

Schakel over op bruin brood

Stap na de vakantie weer over op bruin brood. Kans is namelijk groot dat je tijdens de vakantie vaker wit brood eet. Croissantje, stokbroodje of een tosti zijn producten die je thuis niet vaak in huis haalt of voorbij ziet komen.

Door over te stappen op bruin brood zit je langer vol doordat bruin brood veel meer verzadigd dan wit brood. Ook spreek je dan van een lagere energie uitgifte in plaats van een snelle piek. Koolhydraten uit bruin brood worden over meerdere uren langzamer afgebroken. Daardoor is er geen plotselinge afgifte van suiker in de bloedbaan.

Verander één maaltijd

Wanneer je tijdens de vakantie de touwtjes teveel los hebt laten veren of zelf helemaal los ben gegaan dan is de laatste tip misschien wel de belangrijkste. Verander na de vakantie slechts één maaltijd en ga niet voor de alles of niets strategie.

Doordat je slechts één maaltijd gezonder maakt, heb je een kickstart voor als je wilt afvallen na de zomervakantie.

Vraag jezelf af: “Wat is DE maaltijd die voor mij op dit moment het grootste verschil gaat maken?” En begin daarmee. Het ontbijt zou voor veel mensen een goede optie zijn. Vervolgens kijk je naar de volgende maaltijd die de meeste impact kan maken, en dan verander je die.

Afslankcursus voor vrouwen

Ik hoop dat ik jou heb kunnen helpen met de bovenstaande tips. Mocht je echter hulp meer nodig hebben dan start ik in september met een 12 weke afslank cursus voor vrouwen. En mocht je net bevallen zijn dan kun je bij mij naast deze afslank cursus ook sporten met je baby. Mocht dat je interessant lijken neem dan een kijkje op: Na de vakantie samen sporten met je kindje.

Wil je daar meer informatie over hebben dan kun je dat vinden op de volgende pagina: Afslank Cursus voor vrouwen

Afvallen na de zomervakantie zal niet altijd even makkelijk zijn, maar met deze 7 tips gaat het je zeker wel lukken. Succes!

Comment Section

0 reacties op “Afvallen na de zomer vakantie

Plaats een reactie


*